måndag 14 april 2014

Jämställd fritid?

I vår bok har vi ett kapitel om fritid där vi bland annat skriver om jämställdhet när vi är lediga. Vad gör föräldrar av sin lediga tid? Vem är bäst på att prioritera sin träning? Vems fritidsaktiviteter kostar mest? Vems motion får stå tillbaka och utföras när det passar övriga familjen? I våra intervjuer reflekterade småbarnsföräldrar över sina genusmönster på fritiden - jätteintressant läsning!

Runners World har i sitt senaste nummer (nr 3 2014) genomfört en undersökning bland sina läsare om hur jämställd deras löpning är. Forskning visar nämligen att löpningen är ojämställd, men majoriteten av dom som besvarade RW:s undersökning beskrev att de hjälptes åt att pussla ihop träningstiden.

Så här skriver en av respondenterna:

"Jag har nu skilt mig, men innan så såg jag till att allt var klart och städat, diskat och barnen tandborstade, sen sprang jag. Alternativt sprang jag tidiga morgnar – så att jag hann hem och fixa frukost. Min exman tränade lagsporter ett par gånger i veckan mellan 19 och 21 på kvällarna, samt på helger. Pratar man runt med kvinnor med småbarn så är det här inte så ovanligt." 

Det verkar vara vanligt att planera och förlägga träningen till tider då det inte krockar med andra familjeaktiviteter:

"Jag tycker det är jämställt, vi är båda måna om att den andre ska få till de pass som hen önskar. Jag lägger nästan all min träning under tider då det inte påverkar min fru eller mina barn (luncher och mornar)."

Det är intressant att de som tränar olika mycket, beskriver att de gör det på grund av att de har olika intressen av att träna. Den som tränar mer, beskriver att hen gör det för att hen är mer intresserad av träning. Det är förstås möjligt att det är så, att en förälder kan vara mer hängiven sin löpning, än den andra. Samtidigt kan det vara så att sådana förklaringar osynliggör en faktisk ojämställdhet. Prioriteringar av tid är ju inte genusneutrala faktorer. För att kunna prioritera din löpning, springa många lopp etc behöver du tid och om du får mycket egentid eller ser till att ta dig den tiden blir det enklare att upprätthålla ditt löparintresse. 

Läs vår bok om du vill ha tips på hur båda två i förhållandet får egentid och möjlighet att träna!

Alla citat kommer från Runners World.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar